Serwis Aviaa.com zbadał niezawodność usług oferowanych przez polskich operatorów telefonii internetowej. Badanie wykazało, że w pełni niezawodne są usługi oferowane przez dwóch działających w Polsce operatorów, jednak pozostali tylko nieznacznie ustępują im jakością usług pod kątem dostępności.

{mosgoogle}

Serwis Aviaa.com przeprowadził badanie przy wsparciu technologicznym WatchScript.pl. Dzięki badaniu powstał ranking operatorów VoIP, po raz pierwszy uwzględniający niezawodność - biorąc pod uwagę czas w którym usługa była dostępna, a raczej ile czasu usługa nie była dostępna.

"Operatorzy telefonii internetowej mogą działać tylko wtedy, gdy ich serwery telekomunikacyjne są dostępne dla użytkowników. Wszelkie niedomagania aplikacji obsługujących telefonię VoIP, zakłócenia pracy serwerów oraz łącz mają bezpośredni wpływ na dostępność usług. Wykorzystując platformę WatchScript.pl podjęto się więc zbadać dostępność serwerów" - mówi Krzysztof Nojka z serwisu Aviaa.com. "Dostępność serwerów uznaliśmy za najistotniejszy składnik jakości usług, wobec którego wtórne są takie parametry jakościowe jak opóźnienia czy szumy podczas połączenia. Jeśli serwery usługodawców są niedostępne, występuje najpoważniejsze naruszenie jakości świadczenia usług telekomunikacyjnych - mianowicie całkowita niemożność wykonywania połączeń."

Partnerem technologicznym w badaniu była firma IDEGO, która opracowała metodologię badania i udostępniła platformę WatchScript.pl pozwalającą na obiektywne określenie dostępności usług. Metodologia testu była bardzo prosta. W ciągu miesiąca, przez całą dobę, system WatchScript wysyłał zapytania do serwera SIP. Jeśli serwer nie odpowiadał, wówczas generowane było ostrzeżenie i test był wykonywany co 1 minutę.

"Jeśli system wygenerował 2 ostrzeżenia następujące tuż po sobie, to 3 ostrzeżenie było traktowane jako błąd, wpływający bezpośrednio na dostępność usługi" - wyjaśnia mechanizm badania jakości usług Marcin Stępniewski z WatchScript.pl. "Ilość generowanych błędów była następnie przekładana na syntetyczny wskaźnik, wyrażany w procentach, a pozwalający ocenić czas niedostępności usług danego operatora, a poprzez to opisujący pośrednio jakość oferowanych przez niego usług" - dodaje.

Przykładowo, jeśli w wyniku badania operator otrzymał wskaźnik niezawodności usług na poziomie 99,8999 procent, znaczy to, że serwer tego usługodawcy był przez cały czas badania - czyli miesiąc - niedostępny przez blisko 40 minut.

Wyniki badania wskazują, że pełną niezawodnością charakteryzowały się usługi świadczone przez dwóch operatorów - easyCALL i Tlenofon. Większość pozostałych badanych operatorów tylko nieznacznie ustępuje im jakością swoich usług, ze wskaźnikiem niezawodności wynoszącym powyżej 99,9 procent. Zdecydowanie najgorzej w badaniu wypadła "Słuchawka", ze wskaźnikiem dostępności na poziomie 96,37 procent.

Wyniki badania:

 

operator

czas dostępności
(%)

easyCALL
100 %

Tlenofon

100 %
Callfromweb 99,989 %
Teleaikon 99,978 %
Actio 99,944 %
Inotel (również Ipfon) 99,899 %
Freeconet 99,899 %
Dialog Newfon 99,798 %
Alekontakt 99,742 %
Moje telefony 99,709 %
Gadu-Gadu Nagłos 99,698 %
Televoice99,922 %
Sieć T2 (również Freephone)99,474 %
Netia (również Fonea)99,328 %
MyFon 99,160 %
HaloŚwiat 98,846 %
HopIn.pl (również Ifon) 98,432 %
Ipcall 96,841 %
Słuchawka 96,371 %

Badanie zostało przeprowadzone w okresie od 01.10.2007 do 31.10.2007.

Zgodnie z informacjami jakie otrzymaliśmy od serwisu Aviaa.com, test był przeprowadzany równolegle z 3 datacenter z różnymi drogami rutingu przy wykorzystaniu łącz TP, IX oraz TeleGlobe. Przy niepowodzeniu logowania z jednego punktu, następna próba odbywała się przez innego operatora.

Testy uwzględniają łączne sumaryczne przerwy w działaniu usługi nie uwzględniając ewentualnych prac konserwacyjnych w trakcie których operatorzy mogą czasowo wyłączać serwisy, niemniej w trakcie wykonywania testów żaden z operatorów nie wysłał mailem informacji o ewentualnych przerwach w działaniu usług. Prace takie są prowadzone w godzinach nocnych, kiedy obłożenie usługi jest bliskie zeru lub wręcz zerowe. Niemniej fakt pozostaje faktem, iż o takich przerwach operator powinien powiadomić swoich klientów.

Drugą istotną sprawą jest fakt, iż test ten wykazuje bardzo ważny parametr - dostępność do usługi. Nie uwzględnia jednak jakości samych usług, czyli jakości prowadzenia rozmowy. Niestety jest wręcz niemożliwe przeprowadzić testu pod kątem jakości połączeń, gdyż jest za dużo zmiennych mających wpływ na finalną jakość rozmowy oraz należy pamiętać, iż użytkownicy korzystających z różnych dostawców internetu i będący w różnych częściach kraju (lub za granicą) mogą mieć zgoła odmienne wyniki. Tutaj już każdy użytkownik musi przeprwadzić własne indywidualne testy.

Pozwoliliśmy sobie wysłać zapytanie do operatorów znajdujących się na tej liście z prośbą o komentarz tych wyników. Wkrótce opublikujemy ich odpowiedzi.