W sieciach telefonii internetowej VoIP tradycyjne faksy nie są w stanie poprawnie działać. Niedomaganie to wynika z samej zasady działania telefonii internetowej - w  sieciach VoIP stosuje się bowiem mechanizmy kompresji danych, znakomicie nadające się do przesyłania ludzkiej mowy, szwankujące jednak poważnie przy próbach przesyłania danych faksowych.<p>{mosgoogle}</p><p>Technologie telefonii internetowej, a w szczególności protokoły przetwarzania sygnału analogowego - a takim jest właśnie głos ludzki - na sygnał cyfrowy, a następnie jego kompresji, czyli "ściskania" tych danych cyfrowych do mniejszych porcji, powstały z uwzględnieniem charakterystycznych właściwości zarówno mowy jak i ludzkiego słuchu. Utrata nawet dużej części informacji przy przekazywaniu mowy nie wpływa znacząco na jej odbiór. Stąd też, w technologiach telekomunikacyjnych część sygnału mowy jest z definicji tracona, nie wpływa ona bowiem na jakość porozumiewania się. Przyczyna takiego podejścia jest prosta - mniejsza ilość informacji może być łatwiej przesyłana poprzez łącza o gorszych parametrach. Twórcy technologii telekomunikacyjnych po prostu założyli, że można w pewnym zakresie pogorszyć jakość przekazywania mowy, nie wpływa to bowiem istotnie na poprawne porozumiewanie się, a znacznie ułatwia tworzenie infrastruktury. Jednak, jak to w życiu bywa, technologiczny kij ma dwa końce.

"To co jest wielką zaletą w przypadku przesyłania mowy, okazało się poważną barierą przy przesyłaniu sygnałów cyfrowych - jak na przykład z faksów. Standardowe sygnały faksowe mają zupełnie inną charakterystykę niż mowa ludzka, więc rozwiązania technologiczne stosowane w telefonii internetowej po prostu nie są w stanie sobie poradzić z poprawnym przesyłaniem danych faksowych" - mówi Michał Jakubowski z easyCALL. "W sieciach VoIP stosuje się mechanizmy kompresji, które nie są zauważalne przy rozmowach głosowych, jednak przy transmisjach faksowych znacząca część danych jest tracona i faks nie może być wysłany."

Rynek jednak nie znosi próżni - jeśli pojawia się zapotrzebowanie na określone rozwiązanie techniczne, wówczas jest ono opracowywane. W tym przypadku rozwiązaniem problemu okazało się utworzenie specjalnego protokołu przesyłania danych faksowych dedykowanego dla sieci VoIP. Protokół ten, określany jako T.38, pozwala na bezproblemowe przesyłanie danych faksowych w sieciach telefonii internetowej VoIP. W oparciu o ten protokół powstały bramki VoIP (urządzenia umożliwiające podłączenie do sieci telefonii internetowej tradycyjnych telefonów) obsługujące również tradycyjne faksy.

"Dzięki bramkom VoIP obsługującym protokół T.38, nasz klient chcący korzystać z tradycyjnego faksu ma bardzo ułatwione zadanie. Wystarczy, że podłączy swój faks do odpowiedniego gniazdka w bramce i może bez problemu korzystać ze swojego urządzenia tak samo, jak używał go wcześniej. Taki prosty zabieg umożliwia korzystanie przy wysyłaniu faksów z największej zalety połączeń telefonii internetowej, czyli bardzo niskich cen" - wyjaśnia Michał Jakubowski.

easyCALL bramki obsługujące protokół T.38 oferuje jako działający na rynku polskim operator telefonii internetowej. Usługa ta dostępna jest dla wszystkich użytkowników easyCALL bez dodatkowych opłat. </p>