Konsolidacja rynku, coraz powszechniejsze wykorzystywanie technologii VoIP przez operatorów tradycyjnych, a także gwałtowny rozwój usług dodanych – to zdaniem FreecoNet najważniejsze trendy na rynku telefonii internetowej w Polsce.<p>{mosgoogle}</p><p>Według FreecoNet rynek dojrzał do działań konsolidacyjnych. Zjawisko to można obecnie zaobserwować za granicą, a wkrótce także i w Polsce. Przejawi się to w postaci schyłku niewielkich operatorów VoIP, a także akwizycji ze strony większych i silniejszych podmiotów. Tą drogą rozpocznie się proces porządkowania rynku, z którego znikać będą mali i nie najlepiej radzący sobie usługodawcy telefonii internetowej.

"Przyszłościowym kierunkiem rozwoju rynku telefonii internetowej jest także integracja telefonii internetowej z telefonią mobilną poprzez różnego rodzaju aplikacje. Takie usługi mają naszym zdaniem  przyszłość. W dalszej perspektywie prawdopodobne jest zacieranie się różnic pomiędzy telefonią IP i telefonią GSM, przy coraz większym znaczeniu systemów centralnych z usługami dodanymi i „inteligencją”. Telefon IP czy GSM zapewni dostęp do tych usług i „inteligencji”, jednocześnie nadal będzie służył do odbierania i wykonywania połączeń" - tłumaczy Krzysztof Malicki, Prezes Zarządu Datera SA, twórcy platformy FreecoNet.

Na rynku coraz powszechniej można także zaobserwować zjawisko oferowania przez tradycyjnych operatorów telefonii stacjonarnej w technologii VoIP. Nie zawsze nagłaśniają oni fakt wykorzystywania tej technologii, słusznie wychodząc z założenia, że dla użytkownika liczy się przede wszystkim to, by telefon działał, spełniał swoją podstawową funkcję i zapewniał dobrą jakość rozmów. Mniej istotne jest to, czy do jego pracy wykorzystywane jest łącze analogowe, cyfrowe, czy też VoIP. Wykorzystanie technologii VoIP przez operatorów tradycyjnych będzie się nasilało. W wyniku tego telefonia VoIP jest spotykana w pakietach telewizji kablowych jako „Triple Play” (Telewizja, Internet, Telefon), albo jako „Quad Play” (Telewizja, Internet, Telefon, GSM).

Silnym trendem - zarówno w Polsce, jak i na świecie – jest rozwój usług dodanych do telefonii internetowej. Darmowe rozmowy w sieci i pakiet podstawowych usług ma już niemal każdy dostawca telefonii internetowej. Stawek za połączenia telefoniczne nie można obniżać w nieskończoność i już w tym momencie widać wyraźnie, że u wszystkich operatorów są one na zbliżonym poziomie. Dlatego przyszłością są dodatkowe usługi telekomunikacyjne.

W ramach tego trendu szczególnie dużo będzie się działo na rynku małych i średnich przedsiębiorstw. Popularne będą się stawać hostowane usługi VoIP. Firmy dzięki nim nie muszą ponosić wydatków inwestycyjnych na poziomie np. kilkudziesięciu tysięcy złotych, a jedynie wydatki operacyjne, które są wręcz symboliczne (np. hostowany system call center to dla firmy stała miesięczna opłata w kwocie ok. 50 zł.). Jest wiele plusów dzierżawionych rozwiązań. System się nie starzeje, lecz jest ciągle rozwijany, a klient płaci za te usługi, z których korzysta, a nie za potencjał platformy operatora. Pojawiające się nowe usługi firma może mieć od razu i bez nakładów inwestycyjnych. Podsumowując - rynek SOHO i SME wymaga większych inwestycji w przygotowanie oferty, zapewnia jednak operatorom VoIP większą stabilizację przychodów - i właśnie tą drogą pójdą najwięksi gracze na rynku” - prognozuje Krzysztof Malicki. </p>