Użytkownicy telefonii internetowej (tzw. VoIP) nie traktują jej jak gadżetu, ale jako bardzo użyteczne narzędzie do komunikacji. Świadczy o tym fakt, że VoIP'owcy korzystają z telefonu w bardzo podobny sposób do abonentów telefonii tradycyjnej, jednak płacą mniej za połączenia i mają do wyboru znacznie więcej usług dodanych.<p>{mosgoogle}</p><p>Takie wnioski płyną z analizy przeprowadzonej w ramach pierwszego etapu programu badawczego „FreecoNetując Polskę”. Celem tego programu jest śledzenie zmian w sposobie korzystania z telefonu przez Polaków, w związku z rozpowszechnianiem się technologii VoIP w naszym kraju. W ramach pierwszego etapu programu porównano sposób korzystania z telefonu przez abonentów telefonii tradycyjnej i telefonii internetowej. Sprawdzono m.in. jakiego rodzaju połączenia wykonują oni najczęściej i jakie są różnice w cenach połączeń u operatorów VoIP i tradycyjnych. Porównano też dostępne u tych operatorów usługi dodane.

Wyniki badań dotyczące telefonii internetowej zostały opracowane na podstawie aktualnych statystyk TelAreny – modułu FreecoNet. Dane odnoszące się do telefonii stacjonarnej pochodzą z raportu Urzędu Komunikacji Elektronicznej (UKE) dotyczącego polskiego rynku telekomunikacyjnego w 2007 roku, a także badań firmy CBM Indicator dla UKE obejmujących ten sam okres.

Gdzie dzwonią Polacy?
Przyjmując jako kryterium łączny czas wszystkich połączeń, we FreecoNet 75 proc. z nich wykonywanych jest na krajowe numery stacjonarne. Kolejnych 12 proc. - na telefony komórkowe, natomiast połączenia międzynarodowe stanowią 10 proc. ruchu telefonicznego.

Z kolei niemal połowa (49,7 proc.) abonentów telefonii tradycyjnej używa swojego telefonu codziennie do rozmów lokalnych. Połączenia międzystrefowe nie cieszą się tak dużą popularnością - wykonywane są zwykle 1-2 razy w tygodniu (27,8 proc). Na kierunki zagraniczne - rzadziej niż raz na pół roku dzwoni 37 proc. respondentów, 10 proc. - od 1 do 3 razy w miesiącu. Tylko 5 proc. korzysta z tego typu połączeń kilka razy w tygodniu. Częstotliwość dzwonienia z telefonu stacjonarnego na telefony komórkowe jest bardzo zróżnicowana. Większość respondentów wykonuje takie połączenia regularnie, tj. co najmniej raz w miesiącu. Codziennie na sieci mobilne dzwoni 7,4 proc. badanych.

Z przeprowadzonej analizy porównawczej wynika jednoznacznie, że abonenci telefonii internetowej korzystają z niej w sposób bardzo zbliżony do użytkowników telefonii tradycyjnej. Różnicę widać, kiedy porówna się koszty i sposób korzystania z usług dodanych.

Ile płacimy za połączenia?
W porównaniu do cennika połączeń usługodawców VoIP, koszt rozmów za pośrednictwem operatorów tradycyjnych jest znacznie wyższy. I to pomimo obniżek cen, jakie w ciągu ostatniego roku miały miejsce w TP SA i u innych tradycyjnych operatorów. Obecnie w abonamencie TP SA za 50 zł (plan doMowy tp 60), opłata za minutę połączenia do wszystkich operatorów stacjonarnych wynosi 17 groszy i jest naliczana po wykorzystaniu przysługujących darmowych minut (60 lub 120, w zależności od wybranej opcji). Za połączenia do sieci komórkowych trzeba zapłacić 57 groszy.

Na platformie FreecoNet abonament wynosi niecałe 2 zł miesięcznie, a połączenia między użytkownikami sieci są darmowe. Średnia cena rozmowy z numerem stacjonarnym w Polsce to 7 groszy brutto za minutę w godzinach 8-18 i 5 groszy brutto w godzinach 18-8. Na sieci komórkowe dzwonić można od 36 groszy brutto za minutę.

Największe różnice w cenniku połączeń widoczne są przy rozmowach międzynarodowych. Do krajów Unii Europejskiej za minutę połączenia z numerami stacjonarnymi zapłacimy w TP SA 55 groszy brutto. Znaczenie taniej porozmawiamy dzwoniąc za pośrednictwem FreecoNet – średnio tylko 8 groszy brutto za minutę.

Korzystanie z usług dodanych
Kolejna różnica w sposobie korzystania z telefonu pomiędzy użytkownikami telefonii internetowej i tradycyjnej wiąże się z usługami dodanymi. Operatorzy VoIP mają ich więcej w swojej ofercie i są one bardziej zaawansowane. Na dodatek oferowane są z reguły albo za darmo, albo po bardzo niskich cenach. Z tego powodu użytkownicy telefonii internetowej wykorzystują je zdecydowanie częściej, niż ma to miejsce w przypadku abonentów telefonii tradycyjnej.

Na wykorzystanej do analizy platformie FreecoNet, zestaw usług dodanych – od najprostszych po zaawansowane systemy - to około 15 pozycji. Do najpopularniejszych należą: „odtwórz komunikat” (umożliwia osobie dzwoniącej odsłuchanie komunikatu głosowego przed kontynuowaniem połączenia telefonicznego, np. „Jestem na urlopie”) czy „odbierz fax” (automatyczne odbieranie faksów i przesyłanie ich w formie plików PDF na skrzynkę email). W dalszej kolejności znajdują się usługi: „przekieruj połączenie” i „wdzwoń się”. Ich ceny wahają się od 50 groszy za „wdzwoń się”, do 5 zł za „odbierz fax”. We FreecoNet nie brakuje jednak usług darmowych, jak np. prezentacja numeru czy poczta głosowa.

Operatorzy stacjonarni nie mogą się pochwalić aż tak bogatą w możliwości ofertą usług dodanych, mimo że w ostatnim czasie  poszerzyli oni  swoje pakiety. TP SA oferuje m.in.: pocztę głosową, prezentację numeru, budzenie czy połączenia oczekujące - łącznie kilkanaście usług dodanych. Poczta głosowa jest bezpłatna, natomiast cena innych usług waha się od 71 groszy (budzenie) do 3,66 zł za prezentację numeru. Do tego dochodzi  koszt związany z abonamentem.

O ile można pokusić się o porównanie liczby oferowanych usług dodanych – jest ich po ok. kilkanaście, to znacznie trudniej zestawić je ze sobą pod kątem np. ich funkcjonalności. TP SA oferuje stosunkowo proste usługi, które sprawdzają się najlepiej w przypadku domowych zastosowań. Brakuje jednak bardziej zaawansowanych rozwiązań, jak np. systemów IVR czy Call Center. Na uwagę zasługuje ich niski koszt – przykładowo miesięczny abonament za użytkowanie prostego systemu IVR (np. z funkcją „Menu”, umożliwiającą wybór jednej z dostępnych opcji kontynuacji połączenia telefonicznego) wynosi 5 zł. Usługi te sprawdzają się zwłaszcza w przypadku klientów biznesowych, ale i użytkownicy indywidualni mają w czym wybierać.</p>